Incluziunea socială: cum pot locurile de joacă să contribuie la consolidarea unei comunități?

Incluziunea socială: cum pot locurile de joacă să contribuie la consolidarea unei comunități?

Accesul la un loc de joacă incluziv îi aduce mai aproape unii de ceilalți pe toți membrii unei comunități. Cu ajutorul unor echipamente speciale pentru activități în aer liber, persoanele cu dificultăți psihomotorii se pot bucura de timpul liber petrecut alături de cei dragi, într-un spațiu sigur și prietenos cu mediul înconjurător, adaptat unor nevoi specifice. 

 

Incluziunea socială reprezintă o bază pentru dezvoltarea sustenabilă a unei comunități puternice și orientate spre bunăstarea fiecărui individ. Iată mai multe informații utile despre beneficiile amenajării unui astfel de loc de joacă, dar și despre caracteristicele unui spațiu ce include astfel de echipamente pentru toți, de la mic la mare:  

 

1. Beneficiile locurilor de joacă incluzive pentru comunitate


Perimetrele ce includ echipamente pentru persoane cu dizabilitati permit participarea activă a tuturor copiilor, indiferent de capacitățile lor psihomotorii. Astfel, cei mici au acces la un mediu în care pot interacționa unii cu ceilalți și se pot bucura de joacă împreună. Prin amenajarea unui loc de joacă incluziv, se susține depășirea barierelor sociale bazate pe anumite prejudecăți, promovându-se în schimb empatia și socializarea.

 

Locurile de joacă accesibile pentru toți transmit un mesaj puternic despre egalitate și drepturile omului. Ele subliniază faptul că fiecare copil are dreptul la o copilărie fericită. Amenajarea unor astfel de spații pentru joaca și distracția micuților promovează valori morale precum respectul și acceptarea, astfel încât noile generații să construiască împreună o societate mai incluzivă.

 

Utilizând echipamente speciale concepute pentru toți, copiii și adulții se pot implica în activități comune, desfășurate într-un mediu favorabil pentru petrecerea timpului liber, acceptând să învețe unii de la alții și să construiască relații mai puternice. Aceste spații devin puncte de întâlnire pentru membrii comunității, în cadrul cărora familiile se cunosc și se sprijină reciproc.

 

Amenajarea unui parc fitness in aer liber, ce include și echipamente pentru persoane cu dizabilități, are numeroase beneficii pentru sănătatea fizică și mintală. Activitățile specifice contribuie la îmbunătățirea coordonării, a forței, a flexibilității și a echilibrului. De asemenea, joaca în aer liber reduce stresul și anxietatea, îmbunătățește starea de spirit și stimulează stima de sine. Așadar, locurile de joacă accesibile pentru toți oferă un mediu sigur și stimulant, indiferent de nevoi.

 

2. Aspecte definitorii pentru conceptul de incluziune socială


Pentru ca un loc de joacă amenajat în inima comunității să poată fi considerat drept unul "incluziv", în etapa de proiectare a perimetrului respectiv trebuie să se țină cont de următoarele 3 puncte-cheie: 

 

2.1. Importanța stimulării senzoriale


Spațiul de joacă respectiv trebuie să includă echipamente ce stimulează în timpul jocului simțurile auditiv, tactil, sau vizual. De asemenea, soluțiile integrate în perimetru trebuie să dezvolte și sa stimuleze funcțiile de bază ale sistemului proprioreceptiv. 

 

2.2. Securizarea perimetrului respectiv


Întreaga zonă trebuie să se bucure de un nivel ridicat al siguranței. Pe suprafața solului trebuie montat paviment din tartan turnat, cu rol în absorbția eficientă a șocurilor. Datorită densității scăzute, tartanul turnat acoperă optim suprafețele, oferind o bază solidă și confortabilă pentru activități fizice.

 

Adulții trebuie să îi supravegheze cât mai de aproape pe micuți, mai ales în cazul unor copii cu probleme locomotorii sau tulburări de ordin cognitiv. În cazul copiilor cu autism, împrejmuirea perimetrului este benefică pentru percepția acestora față de siguranța oferită de spațiul în care se află.

 

2.3. Integrarea echipamentelor în spațiu


Spațiul trebuie să fie suficient de aerisit, astfel încât să permită deplasarea fără probleme a persoanelor cu dizabilități, aflate în scaun cu rotile. Mai mult decât atât, montarea unui număr variat de echipamente, dedicate copiilor cu diferite probleme de sănătate, printre celelalte echipamente pentru exterior, stimulează interacțiunea socială și capacitatea de acceptare. 

 

3. Înțelegerea nevoilor speciale într-un loc de joacă incluziv


Înțelegerea nevoilor persoanelor cu dizabilități este esențială pentru a crea un mediu de joacă accesibil pentru toți. Există diferite patologii ce alcătuiesc acest spectru complex: fizice, senzoriale, intelectuale și psihice. Fiecare dintre acestea implică nevoi specifice, de aceea, este indicat să le analizăm cu atenție, pentru a înțelege mai ușor importanța anumitor soluții pentru joacă și fitness, ce au un caracter incluziv: 

 

3.1. Autismul 


Persoanele cu autism sunt susceptibile fie să caute, fie să evite experiențe senzoriale. Mai mult decât atât, pot avea dificultăți în găsirea echilibrului postural sau localizarea spațială (în cazul tulburării de procesare senzorială).

De asemenea, sunt predispuse la evitarea socializării, de aceea, echipamentele pentru joacă și fitness special concepute pentru acestea trebuie să permită interacțiunea cu alte persoane, dar și să stimuleze diferite simțuri ale organismului, cu ajutorul elementelor structurale. 

 

3.2. Spina bifida 


Persoanele diagnosticate cu spina bifida au nevoie de un scaun cu rotile, pentru a se putea bucura de activitățile pe care le propune un loc de joacă incluziv, ce poate include și aparate de fitness pentru persoane cu dizabilități.

 

Mai mult decât atât, acestea pot întâmpina anumite dificultăți de procesare, în cazul învățării non-verbale. De aceea, echipamentele de joacă trebuie să stimuleze gândirea analitică, atenția la detalii și creativitatea micuților. În plus, sunt esențiale soluțiile ce pot stimula partea superioară a corpului și funcțiile motorii fine. 

 

3.3. Paralizia cerebrală 


Paralizia cerebrală (PC) este o afecțiune neurologică manifestată prin deteriorarea accelerată a legăturilor neuronale, proces afectează tonusul muscular, funcțiile motorii grosiere și fine, echilibrul, reflexele și postura. În plus, deficiența intelectuală este observată la aproximativ două treimi din totalul copiilor diagnosticați.

 

Paralizia cerebrală se poate manifesta diferit de la un pacient la altul. Poate afecta unul sau mai multe membre (inferioare sau superioare) și chiar fața. Copiii cu această problemă de sănătate pot avea nevoie de echipamente incluzive în a căror structură sunt integrate scaune cu rotile, sau alte soluții de sprijin postural. De asemenea, echipamentele ce stimulează socializarea și abilitățile senzoriale, sunt cât se poate de recomandate. 

 

3.4. Sindromul Down 


Sindromul Down este o afecțiune de ordin genetic, ce determină întârzieri privind dezvoltarea fizică și intelectuală. Persoanele diagnosticate cu acest sindrom au un nivel redus al forței fizice și un tonus muscular scăzut. Sunt predispuse la dezvoltarea bolilor cardiovasculare, din cauza procentului mare de grăsime corporală.

 

De aceea, se recomandă amenajarea spațiului de joacă incluziv cu echipamente ce stimulează efortul fizic, adaptate abilităților cognitive specifice unui copil cu sindromul Down. Elementele de susținere și prindere, ce asigură sprijin postural, sunt, de asemenea, recomandate.  

 

3.5. ADHD-ul 


Copiii cu ADHD (Tulburarea cu deficit de atenție / hiperactivitate) sunt distrași cu ușurință de imagini sau sunete. De aceea, concentrarea pe o sarcină sau un anumit tip de activitate este greu de realizat pentru aceștia. Abilitățile de ascultare sunt subdezvoltate și pot arăta impulsivitate exacerbată, în cazul interacțiunii cu alți puști de la locul de joacă, de aceea, sunt mult mai predispuși la accidente. Însă tind să aibă o imaginație extrem de bogată pentru vârsta lor. 

 

De aceea, cele mai bune spații de joacă pentru copiii cu ADHD sunt cele de exterior, cât mai aproape de natură. Spațiile din parcuri, sau echipamentele pentru joacă celor mici ce permit consumarea unui nivel ridicat de energie, sunt soluții recomandate, în cazul în care este în plan amenajarea unui perimetru de joacă pentru copii cu hiperactivitate și deficit de atenție. 

 

3.6. Problemele de vedere 


Tulburările oculare care pot cauza deficiențe de vedere pot fi degenerescența maculară, albinismul, cataracta, glaucomul, distrofii musculare din care pot rezulta probleme de vedere, tulburări corneene, retinopatia diabetică, tulburări congenitale sau chiar infecții. Copiii cu deficiențe de vedere au nevoie de un loc de joacă incluziv în care pot fi montate echipamente ce au un rol fundamental în stimularea senzorială, dispuse pe un singur nivel și prevăzute cu un număr ridicat de elemente pentru siguranță. 

 

Ține cont de toate aceste informații și amenajează un spațiu de joacă incluziv, alături de specialiștii Waterboyz! Pentru mai multă inspirație, descoperă întreaga gamă de echipamente adaptate incluziunii sociale. Citește cu atenție informațiile din paginile de produs, astfel încât să iei cele mai bune decizii pentru spațiul pe care dorești să îl amenajezi!

Postat de: Alexandra M.